TAEGEUK IL JANG
1. |
Egyszerre erős és békés. Az Il Jang szimbólumai az ég és a föld; amelyekhez mozdulatsémákat rendelnek. Az ég szimbolizálja a teremtést, a "lét" kezdetét. Ennek a poomse-nak a kifejlesztésekor úgy választották meg a mozdulatokat, hogy egy kezdő is könnyen megérthesse és bemutathassa azokat. |
|
TAEGEUK I JANG
2. |
A második ábra az örömet szimbolizálja. Egy tökéletesen örömteli személyben egy olyan belső erő rejlik, amelynek révén mind megjelenése, mind pedig létformája békés. A mozdulatséma ennek a szimbólumnak felel meg. |
|
|
|
TAEGEUK SAM JANG
3. |
A Sam Jangot a tűz szimbolizálja. A tűz ad az embereknek meleget és fényt, elkápráztatja őket, reményt és biztonságot ad számukra, azonban a szenvedélyt, az aggodalmat és a félelmet is felszítja. A tűz szimbólumával kifejezve a Sam Jang változást és elkápráztatást fejez ki. |
|
TAEGEUK SA JANG
4. |
A Sa Jang mennydörgést jelent. A dörgés és a villámlás megijeszti az embereket, de ugyanakkor ezek az erőt és a hatalmat is szimbolizálják. Ennek megfelelően ez a poomse a veszéllyel szembeni nyugalmat és bátorságot fejezi ki, hatásos és hatékony (gyors) mozdulatok formájában. Ezért a Sa Jang sok erőnlétre alapozott technikai fogást tartalmaz. |
|
|
|
TAEGEUK OH JANG
5. |
Az Oh Jangot a szél szimbolizálja. A szél mind a romboló, mind pedig a teremtő erőt szimbolizálja. Ezért a szimbólumnak megfelelően a mozdulatok részben nyugodtak, részben pedig erőteljesek és viharosak. |
|
TAEGEUK YUK JANG
6. |
A Yuk Jangot a víz szimbóluma jellemzi. Ahogyan a víz is mindig lefelé folyik, ennek a poomse-nak a mozdulatai is egymásba folynak. Ez arra tanít meg bennünket, hogy le tudjuk küzdeni a nehézségeket, ha van önbizalmunk. Azokat a mozdulatokat, amelyeket e szerint a gondolat szerint építettek fel, a hullámzó víz képét imitálóan tervezték meg, ahol az elkülönülő részeket lépések kötik össze. |
|
|
|
TAEGEUK CHIL JANG
7. |
A Chil Jang szimbóluma a hegy. A hegy szigorú és mozdulatlan. Az embernek meg kell próbálnia elérni ezt a biztonságot azáltal, hogy ha kell, tovább folytatja tevékenységét, ha pedig pihenésre van szüksége, akkor azt teszi. Megállás és folytatás; egyszer-egyszer mindkettőre szükség van, annak érdekében, hogy az ember elérjen valamit. |
|
TAEGEUK PAL JANG
8. |
A nyolcadik és utolsó szimbólum a földet jelképezi, amely minden élet forrása. Minden a földből nő ki és minden a földtől kapja az ennivalót és az energiát. A földben láthatjuk az égi teremtő erőt. A tanuló számára a Pal Jang az utolsó állomása a Dan minosítés megszerzésének. Ebben a poomse-ban megismételnek minden alapmozdulatot és tökéletesítik azokat. |
|
|
|
|
|
KORYO(KOREA)
1. |
A Koryo (Korea) a régi koreai uralkodóház neve (A.D. 918-1392). Az angol "Korea" szó a Koryo Uralkodóház nevéből származik. A Koryo hagyaték nagyon fontos a koreai nép számára. Egyébként a koreai nép nagy kitartást tanusított a mongolok agressziójának ismétlődő leverésében, akik abban az időben folyamatosan verték le az akkoriban ismert népeket. A Koryo férfiak szellemének a Taekwondo mozgalomba történő átültetése a Koryo poomse. Következésképpen a Koryo poomse minden egyes mozdulata azt az erős meggyőződést és akaratot mutatja, amellyel a Koryo férfiak a mongolokat kordában tartották és ezért ez a poomse az ember önnevelő magatartásának, felel meg, amelynek során követheti a meggyőződéses ember bölcsességét és fel nem adó szellemét. |
|
KEUMGANG(GYÉMÁNT)
2. |
A Keumgang szó eredeti jelentése: "túl kemény ahhoz, hogy eltörjék". A koreai nép a koreai félsziget legszebb hegyét "Keumgangsan"-nak nevezte el, amely a Taebaek lánchegységben helyezkedik el, a gyémántot pedig az ismert anyagok közül "Keumgang-seok"-nak, a legkeményebbnek tartja. Eszerint a Taekwondóban a Keumgang a szellemi erőn alapuló mozgást jelenti, ami éppolyan szép és fenséges, mint a Gyémánt Hegység és éppolyan kemény és ellenálló, mint a gyémánt. A gyakorlóvonalak formája megfelel a hegységet jelentő kínai betűnek. A Keumgang poomse mozdulatsorozatának ezért olyan kemény és a végtelenségig változásra képes fenséges szellemet kell tükröznie, mint amilyen a hegyek szelleme. |
|
TAEBAEK (HEGYSÉG)
3. |
A Koreáról szóló mitológiai történet alapján az országot a mondabeli Dangoon alapította meg először Taebaekban, a jelenlegi Baekdoo Hegységben. A Baekdoo Hegység Korea legfenségesebb és legmagasabb hegysége. Amint a látható, a Taebaek poomse mozgási alapelveit a taebaek szóból merítette, amely könnyűt és a koreai nép által szentnek tartottat jelent. A Baekdoo Hegységet Korea szimbólumának tekintik. Ezért a fentiek alapján a Taebaek poomse minden mozdulatát nemcsak pontosan és gyorsan, hanem keményen és eltökélt akarattal kell végrehajtani.
|
|
PYONGWON (SÍKSÁG)
4. |
Az emberi lény élettere a síkság. A termékeny és hatalmas síkság biztosítja számunkra az élelmet. Másrészt, a végtelenül elnyúló nagy nyílt síkság azt a fenséges érzést kelti bennünk, amely különbözik mind egy hegység, mind a tenger-nyújtotta felemelő érzéstől. A sík terület, amely bőséggel és kecsességgel, valamint határtalan nagysággal áldott, a Taekwondo-mozgásban a Pyongwon poomse (Síkság). Ennek lényege a hatalmas síkság potenciális erejében és rugalmasságában, valamint annak fenséges szellemében rejlik. |
|
SHIPJIN (DECIMÁLIS)
5. |
A decimális rendszer a száz, az ezer, a millió, a billió, stb. szabályos numerikus értékrendje. Ebben az értelemben a 10-es az a szimbolikus szám, amely vég nélküli fejlődést és növekedést jelent. De a növekedést mindig befolyásolja egy módszeres és törvényszerű szabály. A Shipjin poomse léte a decimális rendszer páratlan változatosságában és törvényszerű fegyelmében gyökerezik. A mozdulatok minden váltakozásánál stabilitásra törekszenek. Ezt a poomse-ot a "10"-est formázó kínai számjegy vonalának mentén kell végrehajtani. |
|
JITAE(FÖLD)
6. |
A keleti hit szerint minden élőlény a földből jön ér oda is tér vissza. Valójában a föld az élet kezdete és vége. Az élőlények csakúgy, mint a föld természeti jelenségei főként a föld fordulataiból és alakjából származnak. A Jitae poomse az a mozgás, amely a föld e tulajdonságait és sajátosságait felhasználja. Ennek a poomse-nak a kulcspontja azokban a mozdulatokban van, amelyek a visszatarthatatlanul áradó energia és az erős izmok harmóniájából erednek, ugyanúgy, ahogyan a föld egyetemes intelligenciája az életfenntartás nélküliségében és erejében rejlik. |
|
CHEONKWON (ÉG)
7. |
A keleti népek már az ősidoktol fogva úgy hittek az égben és imádták azt, mint a világegyetem és az emberi lények irányítóját. Továbbá úgy gondolták, hogy a természetben mindent az ég teremt és irányít. A végtelenül nagy égbolt a halandó emberi lények szemében titokzatos és mélyértelmű világnak tűnhet. A Cheonkwon poomse olyan mozdulatokból áll, amelyek teli vannak áhítatossággal és életerővel, mint amikor egy ember felnéz a földről az égre, emlékeztetve egy olyan sasra, amely felszáll a magasba. |
|
HANSOO (VÍZ)
8. |
A vizet az élet forrásának tekintik. A víz folyókat alkot, tengert képez, mindezt egyetlen cseppjéből. A víz lehet nyugodt, de vad is. Ezen kívül a víz tökéletesen felveszi annak a tartálynak a formáját, amelyben tárolják. A Taekwondo mozdulatok a víz fenti természetét, folyékonyságát, erejét és formálódását mutatják be. Ez a Hansoo poomse. Ezért a Hansoo során olyan erőteljesen és összehangolt formában kell támadni, mint ahogyan azt a víz teszi. |
|
ILYO(EGYSÉGESSÉG)
9. |
A Buddhizmusban a lélek kultivációjának állapota az Ilyo, amelyben a test és a lélek, én (az alany) és te (a tárgy), a lélek és az anyag egységet alkot. Ez azt jelenti, hogy az ember a tiszta szellem állapotát a mélységes hitre alapozza, azaz arra az állapotra, amikor az ember minden világi vágyától megszabadul. A Taekwondo végső eszményképe ebben az egységes állapotban található meg. Ebben a lelkiállapotban vagy "nirvánában" az ember felülkeredik a saját egóján. A végső cél, amit a Taekwondo el kíván érni, az valójában egy olyan sportág, amelyben az ember koncentrál minden mozdulatra, miközben elűz magától minden világi gondolatot és aggodalmat. |
|
|
|
|